דילוג לתוכן

מלחמת טרויה לא תתרחש

קסנדרה מנבאת את נפילת טרויה, אבל אף אחד אינו מאמין לה. הקטור בדיוק חזר מנצח ממלחמה אחרת, והוא די הרוס ממנה, כך שהוא ממש לא מעוניין במלחמה.

אבל אחיו פאריס חטף את הלנה היפה מספרטה, מה שמבשר מלחמה בסופו של דבר. הקטור מתחנן בפני הלנה לחזור לספרטה. הוא אפילו מנסה לשכנע אותה תוך התייחסות ליצר ההנאה שלה ולחיבה שלה לתפנוקים. מי שמשחק נגדו, הם החרמנים הזקנים פריאמוס ודמוקוס המשורר. הם מסונוורים על ידי יפיה של הלנה חסרת הבושה.

היוונים כבר בדרך, וכבר אייאקס, מצביא יווני, עושה שפטים בטרויה. המלחמה קרבה. אבל הקטור מצליח לשמור על השלום. הוא סוגר כאקט סמלי את "דלתות המלחמה", למרות התנגדות גדולה. הוא נושא נאום, בעצם לזכר הנופלים, אבל כאזהרה לחיים. הוא צריך לסבול סטירת לחי מאייאקס, ואת הלעג של אנשיו. הוא אפילו משקר, כשאודיסאוס, הדיפלומאט הערמומי, דורש לקבל את הלנה, כמו שמנלאוס ראה אותה בפעם האחרונה. זה כמובן בלתי אפשרי, אבל הוא מצליח לתמרן את פאריס והלנה לעדות שקר.

עכשיו זאוס – אבי האלים – מארגן שיחות שלום, ומתבהרות הכוונות האמיתיות של היוונים כלפי טרויה העשירה. הטרויאנים מבינים שלא מדובר בהלנה, אלא בזהב שלהם, ואודיסאוס עושה הכל, כדי להשקיט ולפייס. הוא רוצה עכשיו להציל את טרויה, כי הוא גם התלהב מהנשים הטרויאניות.

היוונים נסוגים. הקטור: "מלחמת טרויה לא תתקיים."

ההצגה נגמרה. אבל אז, פתאום, מתפרץ המשורר הפנאטי דמוקוס עם חבורה צמאת דם לבמה וצועק: "בגידה, בגידה!" הקטור מופיע, מכה את דמוקוס בעוצמה כזו, שהוא מת. דמוקוס עוד מצליח להאשים את אייאקס ברצח, ומספק סיבה למלחמה. "שערי המלחמה" נפתחים, המלחמה מתחילה.