דילוג לתוכן

את מי משרת ביטול הפסטיבל?

בעקבות ביטול פסטיבל עכו 2008:

ראש ישיבת ההסדר בעכו, הרב יוסי שטרן: "עכו זה מבחן לאומי, עכו של היום זה ארץ ישראל של עוד 10 שנים. מה שקורה היום בעכו זה מה שיקרה בארץ ישראל. אנחנו החזית שנותנים כבוד למדינה וצריך בכל דרך לחזק ולעמוד למבחן הלאומי בכבוד".

"דו קיום זו סיסמא, אחרי הכול עכו היא עיר כמו רעננה, כפר סבא וחיפה צריך לשמר את הזהות היהודית. אני לא חושב שיש מחלוקת, עכו היא בירת הגליל, אלפי שנים של היסטוריה יהודית. אנחנו כאן לשמר את הזהות היהודית ולחזק את הרוח ולעמוד למבחן הלאומי בכבוד".

"היו כאן המון בתים למכירה והמצב היה או שערבים קונים או בחורי ישיבה שאנחנו הבאנו וב"ה נכנסו לכאן בזמן האחרון עוד 30 משפחות מהגרעין התורני. היום אנו בונים כאן קריה של ישיבה גדולה ושכונה של אנשי קבע".  (אתר ערוץ 7)

"משכונת פאר יהודית, הפכה קריית וולפסון לשכונה ערבית מוזנחת." (אתר ישיבת ההסדר בעכו)

הישיבה הוקמה על אדמת בית כנסת ישן בשכונת קריית וולפסון, שכונה שנבנתה כשכונה יהודית, אך עם השנים עברה אליה אוכלוסייה ערבית אשר הדירה את רגלי האוכלוסייה היהודית. הישיבה הוקמה שם במטרה מוצהרת לעצור מגמה זו, ולתרום לייהוד העיר. כך דירות הישיבה, בה מתגוררים התלמידים, ממוקמות בבניינים ובבלוקים, בהם כל, או רוב מוחלט של דיירי הבניין-ערבי. (ויקיפדיה)

ד"ר אלי רכס ציין כי תופעת הערים המעורבות מתרחבת. כיום גם הערים נצרת עילית וכרמיאל יכולות להיחשב ערים מעורבות, כיוון שיש בהן אוכלוסייה ערבית משמעותית. בניגוד לערים המעורבות הידועות שבהן יושבת אוכלוסייה ערבית ותיקה, ואשר ברובן היה רוב ערבי לפני קום המדינה, הערים המעורבות החדשות נוצרו עקב הגירה של אזרחים ערבים לערים יהודיות חדשות, כתוצאה של תהליכי עיור במגזר הערבי או מצוקת דיור. העיר המעורבת מעלות-תרשיחא נוצרה עקב איחוד מוניציפלי בין עיר יהודית חדשה לעיר ערבית ותיקה. תופעה אחרת שהזכיר ד"ר רכס, והתייחס אליה בשלילה, היא התיישבות של גרעינים תורניים, קבוצות של יהודים מהמגזר הדתי-לאומי, בשכונות ערביות בערים מעורבות. ד"ר רכס הזכיר את הגרעין התורני "ראש יהודי" שהתיישב ביפו, וגרעין דומה שהתיישב בעיר העתיקה של עכו. (גם ויקיפדיה על "כנס יפו")

"היחסים עם היהודים "המקוריים" של עכו מצוינים. הבעיה התחילה כשהגיעו לפה המתנחלים." (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=777154&contrassID=2&subContrassID=4&sbSubContrassID=0 )

ובדוח מוסאווא משבוע שעבר אנו קוראים:

במשך חודשים היו איומים בנשק וקטטות לחלק מהשגרה בשכונה (דו"ח מוסאווא)

בעקבות הפיגוע במרץ 2008 בישיבת מרכז הרב בירושלים, הורה הרב חיים קנייבסקי להפסיק באופן גורף את העסקתם של ערבים בישיבות. (דו"ח מוסאווא)

פרטים נוספים מאתר הכנסת: www.knesset.gov.il/mmm/data/docs/m01593.doc ובאתר האגודה הערבית לזכויות האדם: http://www.arabhra.org/Hra/Pages/PopupTemplatePage.aspx?PopupTemplate=35

צודקים אלה שמלינים על מלים יפות ("יופי דו קיום, יופי"), גם מצידנו וגם מצד פוליטיקאים, כמו זה:

בכנס (השנתי על [חוסר]יישום מסקנות ועדת אור) נכח גם שר העבודה והרווחה, יצחק הרצוג, שאמר כי הממשלה פועלת לצמצום הפערים בין הערבים והיהודים – אך האוכלוסייה הערבית עדיין מופלית לרעה. (אתר YNET )

צריך לעשות בדיקה מדוקדקת כדי לבחון מה הייתה מידת המעורבות של גורמים פאשיסטיים-לאומניים-גזעניים אלה, עליהם אני מדבר כאן. ייתכן שאני מגזים בחשיבותם, אבל הם בטוח עזרו להכין את מה שהתלקח.

השאלה היא: את מי משרת ביטול הפסטיבל? קודם כל אותם!!! (הרי ברור שחגיגה של דו-קיום, זה הדבר האחרון שמעוניינים בו, ולא אפתח פה בסימפוזיון על יחס היהדות לתיאטרון…) ולכן:

איך אפשר לגרום לכל האזרחים של עכו, גם אלה שאינם סוחרים ערבים, לתת תחושה, שזה הפסטיבל גם שלהם, ושישיבת ההסדר וגורמים דומים אחרים לא פועלים לטובתם? ואיך אפשר לשכנע את העירייה ואת המשטרה במה שהיה צריך להיות ברור אחרי אירועי פקיעין:

אלה גורמים זרים שלא עוזרים לעיר!

ועוד קישור אחרון:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3607204,00.html

להגיב

כתיבת תגובה