דילוג לתוכן

אמא לא מרשה

העלילה מתרחשת במנצ'סטר, אולדהם ולונדון.

ארבע דורות של נשים במשפחה אחת ומערכת היחסים בין אם ובת, כשכל בת בתורה מבטיחה לעצמה שהיא תהיה אמא אחרת. ובאמת, כל אחת היא קצת אחרת, אבל גם קצת אותו דבר.

דוריס מתבגרת בתחילת המאה העשרים, היא מתקדמת בעבודתה, והיא מתאהבת בג'ק. היא מאושרת, אבל היא נכנסת להריון בעיתוי לא מוצלח ונולדת בת, שהיא לא רוצה בה, מרגרט. דוריס נאלצת להתרכז בגידול בתה ולעזוב את הקריירה שרק התחילה. היא רוצה שבתה, מרגרט, תממש את עצמה, אך אותו סיפור חוזר חלילה, ומרגרט מתחתנת עם אמריקאי בשם קן, ונולדת להם בת שלא הייתה בתכנון, ג'אקי. אך מרגרט לא מוותרת על הקריירה שלה ועובדת קשה.

ג'אקי מתחילה להתאהב בציור מגיל 9 כבר, ובגיל 18 היא הולכת ללמוד במכללה לאומנות. מרגרט תולה בה תקוות, שהיא תתפתח ותצליח, אך כבר כעבור זמן קצר גם ג'אקי נכנסת להריון מגבר כלשהו, והיא מחליטה ללדת את רוזי. אבל היא לא מסוגלת לגדל את בתה, ומוסרת את רוזי לאימוץ לאמה, מרגרט. רוזי חושבת, שמרגרט היא אמה ולא ג'אקי. דוריס היא סבתה מבחינתה. ג'אקי מבחינתה היא אחותה הגדולה. בסוף המחזה רוזי מגלה את האמת, אחרי שמרגרט (אמא, שהיא בעצם סבתא) מתה מסרטן. היא נוטרת טינה לג'אקי, כי היא חושבת, שג'אקי העדיפה לעבוד, לצייר ולמכור את ציוריה בעולם, מאשר להיות עם הבת שלה. היא חשה בלתי אהובה בתור ילדה, והיא נשארת לגור עם דוריס, היחידה שאיתה היא מרגישה אהובה.

כל זה לא מסופר בסדר כרונולוגי, יש קפיצות בזמן, לאורך המאה העשרים.

בין הסצנות הריאליסטיות ישנן סצנות סוריאליסטיות, בהן ארבע הנשים הן ילדות קטנות, באדמת בור, מקום דמיוני שבו רק לילדות קטנות מותרת הכניסה. משחקים וטקסים שונים מתרחשים באדמת הבור האת, לדוגמא הן מחליטות להרוג את אמא, או משחקים ברופא וחולה, ועוד.

ראי גם: http://www.habama.co.il/Pages/Description.aspx?Subj=7&Area=1&ArticleID=28839