דילוג לתוכן

פואנטה אובחונה – מעיין הכבשים

תחילת המחזה במעונו של המושל Rodrigo Téllez Girón. המפקד Fernán Gómez de Guzmán, להלן גוזמן, מבקש לכבוש את Fuente Ovejuna ("מעיין הכבשים") בשם המלך והמלכה של פורטוגל, Juana ו-Alfonso. יש אישור. המלך Ferdinand  והמלכה Isabella (ספרד) מדברים על כיבוש מעיין הכבשים בידי פורטוגל, והצורך לכבוש את הכפר בחזרה. שני האוהבים לאורנסיה ופרונדוסו נפגשים ביער. כשמתקרב המפקד גוזמן, מתחבא פרונדוסו ורואה, איך גוזמן מנסה לאנוס את לאורנסיה. כשהמפקד מניח את הקשת שלו, פרונדוסו יוצא ולוקח אותה. לאורנסיה בורחת, בזמן שפרונדוסו מחפה עליה. המפקד מקלל את שניהם.

מערכה שניה: בכפר מדברים הכפריים ביניהם. נכנס המפקד. הוא דורש מאסתבן, אביה של לאורנסיה, את לאורנסיה. זה מסרב, ונעצר בגלל זה. חייל נכנס ומאלץ את גוזמן לעסוק בעניינים גדולים יותר: עיר המחוז מותקפת על-ידי כוחות ספרדיים. אסתבן מסכים, שפרונדוסו ולאורנסיה ייתחתנו. באמצע החתונה עוצר המפקד גוזמן את פרונדוסו בגלל גניבת הקשת, וגם את אסתבן ואת לאורנסיה, כי הם מתנגדים.

המערכה השלישית נפתחת עם מועצת הגברים הדנה במצב. לאורנסיה נכנסת, חבולה, ואחרי ניסיון אונס, עד כדי כך, שלא מזהים אותה מיד. בנאום סוער היא מאשימה את הגברים בפחדנות ובהיותם כבשים, כשם הכפר. הגברים משולהבים מנאומה ומתארגנים לפעולה. לאורנסיה אוספת את הנשים לפעולה. בזמן שמתכוננים לתלות את פרונדוסו, נכנסים הכפריים, הורגים את המפקד ואחד ממשרתיו. משרת אחר בורח למלך ולמלכה (של ספרד) ומספר להם מה אירע. השליטים המזועזעים שולחים משלחת שתחקור את המקרה. בסופו של דבר, הכפר מקבל חנינה.

לופה דה ווגה כתב את המחזה כשלושים שנה אחרי התקוממות של איכרים בכפר מעיין הכבשים אשר באנדלוסיה בשנת 1476. גם למפקד אכן קראו גוזמן.