דילוג לתוכן

המשוגעת משיו

בזמן הכיבוש הנאצי חי המחזאי ג'ירודו בפריז בין כותלי ביתו, אך הוא המשיך לכתוב, וזהו המחזה האחרון שלו. המערכה הראשונה מתרחשת במרפסת של בית קפה "אצל פרנסיס" ליד הסיין בפריז. חבורה של אנשי עסקים ללא מעצורים מחפשים אחר כסף ונפט. הם מתכננים לפוצץ חלקים נרחבים של העיר, כי לטענתם יש נפט מתחת לעיר. הם מחכים לפייר, אותו הם סחטו כדי שייבצע עבורם פעולת טרור נגד מהנדס העיר, כי זה מתנגד לתוכנית. אבל המחבל פייר נסוג ברגע האחרון, ובמצוקתו מנסה להתאבד בסיין, אך הוא ניצל, ומביאים אותו, חסר הכרה, לבית הקפה. שוטפת הכלים אירמה מתאהבת בו.

גם אורלי (Aurélie) נמצאת שם, "הרוזנת המשוגעת", ומשכנעת את פייר כמה שהחיים יפים, וכאשר זה מספר לה על תוכנית הרשעים, היא מחליטה לפעול כנגדם.

במערכה השניה מתחילה אורלי יחד עם חברותיה, גם הן משוגעות למדי, קונסטנצה, גבריאלה, וז'וזפין, את פעולת הסיכול. תחילה הן שופטות את הפושעים בבית משפט שהן מקימות. אורלי מזמינה את הפושעים למרתף ביתה, בטענה, שהמים שם מריחים מנפט. הם נכנסים, היא נועלת את הדלת, וכדי שהסוף הטוב יהיה מושלם, היא גם דואגת שפייר ואירמה ימצאו זה את זה.

המחזה לא הורשה להצגה על-ידי הכובשים הנאצים, והא עלה רק אחרי פטירת המחזאי, בסוף 1945. בארץ הוא הועלה כמה פעמים, בפעם האחרונה בפסטיבל עכו, תחת השם "המשוגעות מיפו" עם דגש על הביקורת האנטי-קפטיליסטית.

ראי גם: http://www.habama.co.il/Pages/Description.aspx?Subj=1&Area=1&ArticleId=17173